Vandaag is bekend geworden dat Snappcar het Deense autodeelplatform Minbildinbil heeft overgenomen. Daarmee zet Snappcar voet aan grond in een veelbelovende autodeelmarkt in Europa. Lees meer...
Read MoreDe deeleconomie geniet een steeds grotere bekendheid. De term en de initiatieven die ermee geassocieerd worden, verschijnen bijna dagelijks in de media. Het is echter niet altijd even duidelijk wat wel, en wat niet tot de deeleconomie behoort. Daarom werken we in deze periode samen met experts uit binnen- en buitenland (waaronder Rachel Botsman, Koen Frenken, Toon Meelen en Martijn Arets), om tot scherpe en algemeen te gebruiken definities te komen. Lees meer...
Read MoreAmsterdam kan niet meer om de deeleconomie heen. Dat was de boodschap van de Chief Technology Officer van Gemeente Amsterdam, Ger Baron gisteren bij de shareNL meetup. Start-ups en andere belangstellenden waren gisteren naar de meeting in Pakhuis de Zwijger gekomen om te praten over Amsterdam Sharing City.
Uit een nieuw onderzoek van de gemeente blijkt dat bijna alle Amsterdammers de deeleconomie kennen of er gebruik van maken. Consumenten zijn ook bereid om te betalen voor diensten binnen de sharing economy. De overheid zoekt nu naar een rol binnen deze nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld die van marktmeester. Baron spreekt van gedistribueerde businessmodellen. “We moeten op een heel andere manier naar de stad kijken.” Lees meer....
Read MoreIn de deeleconomie laten consumenten elkaar gebruik maken van hun onderbenutte consumptiegoederen, zoals auto's, huizen en gereedschap. De voordelen van deelplatforms zoals Airbnb zijn te groot om het verbieden ervan te rechtvaardigen. Dat hoeft ook niet: door er duidelijk regels aan te stellen en deze ook te handhaven, zijn dergelijke initiatieven te integreren in de rest van de economie. Dit stellen Koen Frenken, Toon Meelen, Martijn Arets en Pieter van de Glind. Lees meer...
Read MoreEnigszins verbaasd doet een buurman een paar straten verderop de deur open. Ik zou toch vandaag om half negen ‘s ochtends langskomen om een reisgids over Parijs te lenen via Peerby? In mei ga ik naar het OuiShare Fest, een conferentie over de deeleconomie. Ik zal slapen in het huis van ene Manuel, die een piepklein appartementje heeft vlakbij de locatie van het OuiShare Fest. Op zijn beurt vertrekt Manuel richting Amsterdam om in mijn penthouse aan ‘t IJ, ahum, neer te strijken. Lees meer...
Read MoreIedereen zal het met mij eens dat we bij het woord ‘bezit’ als eerste denken als iets tastbaars. Een boormachine, fiets, boot etc., het zijn allemaal tastbare dingen die je in je bezit kan hebben. In de afgelopen maanden heb ik in het proces om tot realisatie van mijn droom te komen echter geleerd en ervaren dat bezit ontastbaarder is dan wij voor lief nemen.
In deze blog wil ik de gelegenheid nemen om mijn reflectie te geven op het ontastbare rondom ‘Het Bezit’ zodat het voor mijzelf en iedereen die in mijn idee* gelooft, duidelijk wordt welke uitdagingen dit idee tegen zal komen en welke uitdaging dit idee concreet aan wilt gaan. Lees meer...
Read MoreBen jij een (aankomend) Nederlands deelplatform? Help shareNL een compleet overzicht – inclusief duurzaamheidseffecten – te maken door deze vragenlijst in te vullen: http://bit.ly/devragenlijst (duurt ca. 10 minuutjes). Lees meer...
Read MoreDoor de deeleconomie heb ik een andere relatie gekregen met spullen. Dat klinkt wat zwaar, maar als je toelaat dat vreemden in je bed slapen of dingen lenen, ga je nadenken over wat echt onbetaalbaar en onvervangbaar is. Lees meer...
Read MoreDe deelplatformen Peerby, Thuisafgehaald, SnappCar en Croqqer hebben in Nederland samen al meer dan honderdduizend huur-, leen- of deelovereenkomsten tot stand gebracht. Om te meten welke maatschappelijke impact de deelplatforms écht creëren voor klanten en de maatschappij, heeft Achmea samen met True Price en de platforms gekeken naar hun maatschappelijke impact. De studie laat zien dat de vier onderzochte deelinitiatieven samen in 2014 een maatschappelijke impact van 4 miljoen euro creëerden, die hoofdzakelijk bestaat uit meer en betere sociale relaties. Ook laat het onderzoek zien dat iedere transactie ten minste 15 euro oplevert aan sociale waarde. Lees meer...
Read MoreWelke regels gelden in de deeleconomie? Wat kan ik doen als ik mijn uitgeleende fiets niet terugkrijg, omdat deze is gestolen? Met deze vragen zat Esther. Ze kreeg via Peerby een oproep van de Franse Jean Paul die in Utrecht op Erasmus was. Hij had een fiets nodig. Esther had sinds haar baan niet meer zo veel tijd voor haar mountainbike als toen ze nog studeerde. Ze besloot het rijwiel van het plafond in het trappenhuis omlaag te takelen en uit te lenen aan Jean Paul. Alles verliep goed en Jean Paul bracht de fiets keurig terug op de afgesproken maandag erna. Een maand later kreeg Esther weer bericht van Jean Paul. Lees meer...
Read MoreDoor: Redactie Emerce
Iedereen kent AirBNB, Peerby en Uber, en de impact die deze disruptieve startups op bedrijven hebben is enorm. Op The Social Conference komende donderdag in Amsterdam een discussie hierover met vertegenwoordigers uit deze nieuwe economie.
De deeleconomie wordt vaak gezien als een bedreiging voor bestaande industrieën. Dit is in een aantal opzichten terecht. Het is immers zo dat er banen verloren gaan wanneer we efficiënter omgaan met bestaande middelen en er minder geproduceerd hoeft te worden.
Read more...
Read MoreKlik hier voor de flyer met alle informatie over deze bijeenkomst.
Een 'Sharing City' is een stad bekeken door de 'bril van de deeleconomie.' Een bril die uitzicht geeft op een grote hoeveelheid nog onbenutte capaciteit.
Het benutten van deze capaciteit maakt de stad duurzaam, rijk aan sociaal kapitaal en economisch veerkrachtig: de deeleconomie is een aanjager van de duurzame stad. Onder meer de Europese Unie, het World Economic Forum, het OECD en ook het Witte Huis besteden al aandacht aan de mogelijkheden die de deeleconomie biedt voor steden.
Read more...
Read More
Calendar42, spin-off van de TU Delft en in 2014 finalist van de 'Accenture Innovation Awards', heeft vandaag aangekondigd Toogethr over te nemen.
Toogethr is een Nederlands deelplatform actief op het gebied van carpoolen & ridesharing (ritten delen). Met Toogethr kunnen gebruikers samen reizen, zowel bij incidentele ritten naar bijvoorbeeld festivals als bij het dagelijkse woon-werkverkeer.
Read more...
Read More‘De consument is de afgelopen jaren steeds machtiger geworden. De deeleconomie is een enorme kans. Het past gewoon goed bij Amsterdam. Vandaar dat we bekend willen staan als Sharing City’, aldus wethouder Economische Zaken van Gemeente Amsterdam, Kajsa Ollongren.
Op 2 februari werd de hoofdstad uitgeroepen tot eerste ‘Sharing City’ van Europa. Hiermee positioneert Amsterdam zich als een voorloper op het gebied van de deeleconomie. Zo viel de stad al op door als eerste gemeente ter wereld regelgeving te ontwikkelen rondom huizenverhuurder Airbnb. Ook de inwoners zijn nauw bij het onderwerp betrokken: uit onderzoek blijkt dat maar liefst 84 procent van de Amsterdammers bereid is om te participeren in de deeleconomie.
Read more...
Read More‘The consumer has in recent years become increasingly powerful. The sharing economy is a huge opportunity. It just fits well with Amsterdam. That’s why we want to be known as a Sharing City’, says Alderman of Economic Affairs and vice-mayor of the City of Amsterdam, Kajsa Ollongren.
On February 2nd, the capital of the Netherlands was named first ‘Sharing City’ of Europe. With this, Amsterdam positions itself as a leader in the field of the sharing (or ‘collaborative’) economy. The city already stood out by being the first municipality in the world to develop regulations around Airbnb. Also its inhabitants are closely involved in the subject: research shows that a whopping 84% of the ‘Amsterdammers’ is willing to participate in the sharing economy.
Read more...
Read MoreAmsterdam is maandagavond officieel uitgeroepen tot Sharing City, een initiatief om de stad als deeleconomie op de kaart te zetten.
> klik hier voor de video (1m46).
Read more...
Read More“Wil iemand een stijltang? Waarom ik die wegdoe? Ik heb al stijl haar.” Een betere en grappigere manier om de ruilparty te starten, was er eigenlijk niet. Het gaf precies de essentie weer van deze middag; waarom heeft een mens zoveel spullen die zinloos op planken en in kasten liggen, terwijl ze voor anderen nog waardevol kunnen zijn.Vroeger kwam iemand langs om tupperwarebakjes aan te prijzen, die je vaak niet eens nodig had. Nu ruilen we spullen zodat we niets nieuws meer hoeven te kopen.
Read more...
Read MoreDoor: Jessica Slijpen (shareNL)
Vertrouwen is volgens velen hét ruilmiddel in de deeleconomie. Scherper gesteld: zonder (positieve) reputatie heb je geen toegang tot de handel binnen dit domein. In de deeleconomie wordt immers per keer beoordeeld of beide ‘transactiepartners’ wel zaken met elkaar willen doen. Of het nu gaat om gratis diensten of betaalde diensten, zowel aanbieder als afnemer kiezen telkens opnieuw. En dat is anders dan in de ‘reguliere' economie. Daar kiest een consument van welke online of offline dienstverlener hij/zij gebruik wil maken en in principe is elke consument welkom, zonder screening vooraf. Die transacties zijn bovendien omkleed met leveringsvoorwaarden en wetten en regels; vertrouwen is daarmee geïnstitutionaliseerd. Bij de deeleconomie, met peer-to-peer (of business-to-business) transacties, is dat dus anders.
Read more...
Read MoreVerzekeraar Centraal Beheer en spullenleen platform Peerby hebben een overeenkomst gesloten voor het ontwikkelen van een nieuw verzekeringsproduct: een leenverzekering voor spullen. De optionele ‘Peerby Garantie’ is een uitkomst wanneer onverhoopt iets mis gaat als buren spullen (uit)lenen. Zo wordt spullen (uit)lenen laagdrempeliger en het waarborgt de goede relatie met de buren. Centraal Beheer onderstreept hiermee dat ze inzet op de toekomst van de deeleconomie. Voor Peerby gaat het aanbieden van de garantie hand in hand met het eerste verdienmodel.
Read more...
Read More