Posts in Geen categorie
FMT 'Deeleconomie Marathon' 8 oktober
De nieuwe zekerheid

Eén van de elementen die de ontwikkeling van de deeleconomie ons voorschotelt, is het ontstaan van een economie waar mensen een inkomen verdienen via één, of meerdere deeleconomie-platformen. Zo kan iemand bijvoorbeeld de dag beginnen met 'taxi-en' voor UberPOP, vervolgens wat klusjes doen via Croqqer om daarna een diner te verzorgen in een thuisrestaurant waar ook de twee gasten mee eten die die nacht via Airbnb in de logeerkamer blijven slapen. Deze groep 'ondernemers' heeft veel vrijheid en omdat de platformen waarop zij acteren lokaal vraag en aanbod bij elkaar brengen, werken zij veel in de eigen omgeving met mensen uit de eigen omgeving. Daarmee bouwen zij aan een economie gefundeerd op geld en sociale cohesie, waar veel transacties lokaal plaatsvinden en die in veel gevallen duurzamer en economisch voordeliger zijn dan tegenhangers die vanuit (grote) organisaties dezelfde diensten leveren.

Read more...

Read More
Landelijke Sharing Week brengt deeleconomie dichtbij

Huizen, spullen, werkplekken, auto’s en maaltijden delen: de deeleconomie is een zeer actueel thema. Door alle ophef in de media rondom initiatieven als Uber en Airbnb zou je bijna vergeten wat de daadwerkelijke waarde van de deeleconomie is. Om die waarde te laten zien, organiseren ambassadeurs van de deeleconomie de landelijke ‘Sharing Week.’ In de week van 8 tot en met 15 oktober wordt aandacht besteed aan de vele deelinitiatieven die in Nederland actief zijn. Delen, lenen, ruilen, huren en geven

Om stil te staan bij alles wat de deelinitiatieven te bieden hebben, én om inzicht te geven in de werkelijke waarde van de deeleconomie, wordt van 8 tot en met 15 oktober de landelijke ‘Sharing Week’ georganiseerd. In deze week nodigen shareNL, Seats2meet.com, Nils Roemen en enkele partners zoveel mogelijk mensen in Nederland uit om onderling te delen, lenen, ruilen, huren en geven.

Read more...

Read More
'De nieuwe economie, waar iedereen elkaars buurman is'

Door: Joost Steins Bisschop Natuurlijk komen dan ook de bezwaren, de mitsen en de maren. Succes gedraagt zich volgens natuurkundige wetten: iedere kracht roept een tegenkracht op. Als Marlene Dumas veel aandacht krijgt en de lucht in wordt geprezen (expositie Stedelijk Museum, lovende woorden in DWDD, met Toine Huys in College Tour) dan kun je er vergif op innemen dat er tegenstemmers met veel bijval komen, zoals in de Volkskrant gebeurde met het opiniestuk van Sander van Walsum (‘Vinden jullie Marlene Dumas echt zo goed?’). En zo gaat het nu ook met de deeleconomie.

Read more...

Read More
In NRC: 'Hollandse deeleconomie blinkt juist uit in gratis en gastvrij'

Door: Michel Visser, oprichter van Konnektid.com De deeleconomie krijgt de laatste maanden regelmatig kritiek over zich heen getuige ook het stuk van Arjen van Veelen op 3 september in deze krant.

Belangrijkste punt van kritiek is dat de deeleconomie deugden als vriendelijkheid, delen en gastvrijheid zou hebben gekaapt, enkel en alleen voor commercieel gewin. Wat kortzichtig is aan de kritiek is dat de hele deeleconomie gelijk wordt gesteld aan enkele bekende Amerikaanse voorbeelden. Alleen al in Nederland is het aanbod van deeleconomie-initiatieven breder, interessanter en innovatiever.

Read more...

Read More
'Allemaal 5 sterren: zijn alle transacties in de deeleconomie geweldig?' [BLOG]

Door: Jessica Slijpen (co-creator shareNL) ‘Ratings & reviews’ in de deeleconomie zijn vrijwel altijd positief. En niet een beetje, nee: vrijwel alle beoordelingen op sites als Airbnb, Thuisafgehaald, SnappCar en BlablaCar zijn 4,5 tot 5 sterren. Wat betekent dat nou eigenlijk? Is iedereen lyrisch over het appartement, de maaltijd of de auto(rit)? En zijn alle aanbieders zo tevreden met de afnemers? Of zijn de gebruikers allemaal ‘early adaptors’ en ‘hipsters’ die al snel tevreden zijn? Durven we geen eerlijke feedback te geven omdat we dat sociaal gezien lastig vinden – de aanbieder ziet de waardering immers ook? Of is het angst voor vergelding: als ik negatieve feedback geef, krijg ik wellicht ook (onterecht) een negatieve beoordeling? Wie het weet mag het zeggen.

Read more...

Read More
De diversiteit van de deeleconomie

De opkomst van de deeleconomie heeft de afgelopen week met kritische artikelen in, onder andere, de Volkskrant en nrc next een interessant punt bereikt. Na een aantal jaren waarin positieve berichtgeving de boventoon voerde, ontstaat er nu meer ruimte voor kritiek. Dat is maar goed ook, want ook dat heeft de deeleconomie nodig. Zoals opinieleider Rachel Botsman stelde tijdens haar presentatie bij een internationale deeleconomie-conferentie eerder dit jaar in Parijs: 'De deeleconomie is slechts een baby.’ Niets is minder waar; het merendeel van de in Nederland bekende deelplatformen zijn slechts enkele jaren geleden bedacht. De oprichters van platformen waar nu volop auto’s, ritten, spullen, maaltijden, accommodatie en vaardigheden gedeeld worden, werden tot voor kort nog raar aangekeken. ‘Leuk idee! Maar… wie wilt dit in vredesnaam?’ was een veelgehoorde reactie. De nieuwe generatie deelplatformen (boten, kleding, kapitaal etc.) horen eerder: ‘Goed idee! Maar… dat mag toch niet?’

Read more...

Read More
OneWorld: 'Wij zijn de ogen en oren van de deeleconomie'

Door: Maartje de Meer

Liever een gat in je muur dan een boor in je kast? Dan voel je je vast thuis in de deeleconomie. Vorig jaar begonnen Harmen van Sprang en Pieter van de Glind aan ShareNL, het Nederlandse platform voor de deeleconomie. Inmiddels is het een fulltime baan en zijn ze bezig met een boek. “Waarom hebben we allemaal een auto die 90 procent van de tijd stilstaat?”

Read more...

Read More
Oneplanetcrowd start crowdfunding voor de deeleconomie

Crowd kan mede-eigenaar worden van nieuwe ondernemingen Om de ontwikkeling van de deeleconomie te versnellen, start Oneplanetcrowd, het grootste duurzame crowdfundingplatform van Europa, op 1 oktober een landelijke campagne voor alle deeleconomie ondernemingen die financiering zoeken. De deeleconomie is een verzamelterm voor de beweging waarbij men over de hele wereld op grote schaal aan het delen is en consumptiegedrag van bezit naar gebruik verschuift. Snappcar, hét platform waarop je je eigen auto kunt delen met anderen, haalde via Oneplanetcrowd meer dan €560.000 crowdfunding op voor de groeiplannen van hun bedrijf. Dat succes hoopt Oneplanetcrowd minimaal te herhalen door nieuwe deeleconomie bedrijven op te roepen om mee te doen.

Read more...

Read More
Waarom er zo weinig auto's worden verkocht in Nederland

Door: Rob van Leeuwen (MT)

Naar verwachting bereiken de Nederlandse autoverkopen dit jaar weer een nieuw dieptepunt. Hoe komt dat? 3 redenen.

Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche, heeft zijn verwachting voor de autoverkoop in 2014 drastisch neerwaarts bijgesteld. De organisatie gaat er nu vanuit dat dit jaar zo'n 380.000 nieuwe auto's worden verkocht, het laagste jaaraantal sinds 1969. Eerder ging Aumacon nog uit van ongeveer 415.000 nieuwe verkopen. Hoe komt het dat er zo weinig auto's worden verkocht in ons land? 3 mogelijke redenen:

Read more...

Read More
Belasting: 'het verschilt per situatie'

Onderstaand artikel is een reactie van de hand van Claartje Vogel op het artikel in de Volkskrant vorige week over deeleconomie en de fiscus. Ook wij (shareNL) hebben uiteraard contact met de Belastingdienst. Voor alle partijen actief in de deeleconomie is het immers relevant om te weten hoe het nu precies zit met de belasting. Zodra wij een laatste update hebben, zullen wij die hier uiteraard delen. Intussen zijn eventuele vragen altijd welkom. Geld verdienen in de deeleconomie? De fiscus kijkt mee

Read more...

Read More
Croqqer op weg naar méér buurtambassadeurs

Door: Robert van den Oever (Sprout) Deelplatform Croqqer is klaar voor een belangrijke groeistap. Door nieuwe financiering kunnen er méér buurtambassadeurs aan de slag.

Op deelplatform Croqqer kunnen mensen die een klusje te vergeven hebben, en mensen die dat graag willen doen, elkaar vinden. Een plafonnetje leggen, een lekkende kraan repareren of een schutting zetten, plaats je oproep op Croqqer en er is altijd wel iemand in de buurt te vinden die dat voor je wil doen. Tegen betaling of in ruil voor een dienst, dat kan de aanbieder zelf bepalen. Ook voor minder intensieve klussen, zoals op de kat passen en de planten watergeven, kan je op Croqqer terecht.

Read more...

Read More
Nieuwe auto met DriveMoby deel-abonnement voordeliger dan tweedehandsje

Door: Gene Hodgson, mmv Ananda Groag

Van een vette leaseauto, via een simpele tweedehands tot 10 jaar zonder auto. Ik maakte volop gebruik van het openbaar vervoer en af en toe van een deelauto. Maar sinds het najaar van 2013 werkte dat niet meer voor mij vanwege een nieuwe baan. Ik begon een grondige inventarisatie van alle mobiliteitsopties (nieuwe of tweedehands auto, private lease, carpoolen) en DriveMoby leek de beste optie. Het begon met het invullen van een handige rekentool op de DriveMoby-website. Daaruit rolde een voorbeeldberekening voor mijn autogebruik en kreeg ik inzicht in de kostenplaatjes van de verschillende abonnementsvormen. Ik koos voor een 3-jarig abonnement met een extra kilometerbundel van 20.000 km. En binnen 6 weken reed ik  al in mijn eigen auto!

Read more...

Read More