Door: Gene Hodgson, mmv Ananda Groag

Van een vette leaseauto, via een simpele tweedehands tot 10 jaar zonder auto. Ik maakte volop gebruik van het openbaar vervoer en af en toe van een deelauto. Maar sinds het najaar van 2013 werkte dat niet meer voor mij vanwege een nieuwe baan. Ik begon een grondige inventarisatie van alle mobiliteitsopties (nieuwe of tweedehands auto, private lease, carpoolen) en DriveMoby leek de beste optie. Het begon met het invullen van een handige rekentool op de DriveMoby-website. Daaruit rolde een voorbeeldberekening voor mijn autogebruik en kreeg ik inzicht in de kostenplaatjes van de verschillende abonnementsvormen. Ik koos voor een 3-jarig abonnement met een extra kilometerbundel van 20.000 km. En binnen 6 weken reed ik  al in mijn eigen auto!

DriveMoby is halverwege 2013 begonnen met het aanbieden van auto-abonnementen op kleine, energiezuinige auto’s. Bij het auto-abonnement is alles inbegrepen (autogebruik, verzekering, onderhoud, pech-hulp), behalve brandstofkosten. Het unieke aan het abonnement is dat je de auto ook mag verhuren, wat niet standaard kan met een private-leaseconstructie. Het verhuren kun je dan doen via een autodeelplatform zoals MyWheels of Snappcar en in Amsterdam ook WeGo.

Sterk De persoonlijke vrijheid die je hebt met een eigen auto is een groot pluspunt. Zeker omdat het een nieuwe auto i.p.v. een tweedehands auto is en dus zuinig in energieverbruik. En er zijn geen verborgen onderhoudskosten, die zijn inbegrepen. De kosten per maand zijn lager dan die van een aangeschafte nieuwe of vergelijkbare tweedehands auto. Afhankelijk van jouw reis- en deelgedrag  kunnen de kosten redelijk in de buurt komen van OV-kosten voor hetzelfde woon-werk vervoer, met de extra luxe van een kortere reistijd. DriveMoby biedt trouwens ook een goede klantenservice.

Minder Je kunt slechts kiezen uit 2 smaken auto’s in standaarduitvoering: een Kia Picanto of een Volkswagen Up (tegen meerkosten zijn er allerlei opties en accessoires verkrijgbaar). Daarnaast ben je afhankelijk van het autodelen om de kosten omlaag te brengen, maar eigenlijk is het leuk om op deze manier anderen te helpen en daarbij geld te verdienen. Er wordt gezegd dat je met autodelen het milieu ook helpt, omdat er meer mensen samen minder auto’s gebruiken. Maar misschien zouden die mensen anders het milieuvriendelijkere OV genomen hebben? Ik ben van een structurele OV-gebruiker veranderd in een autorijder. Een laatste minpunt is het relatief beperkte aantal kilometers inclusief (afhankelijk van de bundel die je kiest). En elke verhuur brengt dit aantal weer omhoog. Die hogere kosten kun je doorberekenen naar de huurder, maar daardoor wordt de auto minder concurrerend op een autodeelplatform.

Conclusie DriveMoby is voor mij dé oplossing gebleken voor mijn woon-werkvervoer tussen Utrecht en Apeldoorn. Noch het OV noch carpoolen bood hetzelfde gemak en prijs-kwaliteitverhouding. Het lijkt erop dat DriveMoby de belofte waarmaakt dat het de goedkoopste oplossing is om een eigen auto te rijden. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van waar je woont, want autodelen is misschien makkelijker in grote steden?

Wil je in Utrecht Gene’s auto huren? Check de beschikbaarheid op SnappCar of MyWheels

Bovenstaand artikel is een verkorte vertaling door Ananda Groag van het artikel over DriveMoby op haar website www.2cents2share.com. Op deze vind je tal van reviews van deelinitiatieven. Interesse in ervaringen met andere deelplatformen? Kijk hier voor een overzicht van haar artikelen (in het Engels).

Comment