shareNL | MT | beeld auto | Flickr | 18 08 2014

Door: Rob van Leeuwen (MT)

Naar verwachting bereiken de Nederlandse autoverkopen dit jaar weer een nieuw dieptepunt. Hoe komt dat? 3 redenen.

Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche, heeft zijn verwachting voor de autoverkoop in 2014 drastisch neerwaarts bijgesteld. De organisatie gaat er nu vanuit dat dit jaar zo'n 380.000 nieuwe auto's worden verkocht, het laagste jaaraantal sinds 1969. Eerder ging Aumacon nog uit van ongeveer 415.000 nieuwe verkopen. Hoe komt het dat er zo weinig auto's worden verkocht in ons land? 3 mogelijke redenen:

#1. DE AUTO KRIJGT EEN ANDERE ROL

Volgens Aumacon-directeur Clem Dickmann kampt de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland al langer met fikse tegenspoed en zijn de oorzaken voor de vraaguitval structureel van aard. 'De rol die de auto in ons leven speelt, is tanende', zegt hij. Het is een verschuiving die ook buiten de auto-industrie zichtbaar is. Waarom cd's kopen, als je dankzij Spotify voor een tientje per maand toegang kunt krijgen tot een oneindige bibliotheek aan muziek? Waarom dvd's huren als je dankzij Netflix voor 8 euro per maand series en films kan kijken? En ja: waarom een auto kopen, als je op iedere straathoek in een openbare auto kan stappen? Een bedrijf als Snappcar is met die vraag in het achterhoofd langzaam maar zeker het auto-gedrag van consumenten aan het veranderen. Begin dit jaar had het Utrechtse bedrijf al 40.000 Nederlanders aan zijn autodeelplatform gebonden.

#2. DE AUTO IS GEEN STATUSSYMBOOL MEER

Ook als statusattribuut is de auto minder belangrijk aan het worden in Nederland, zegt Dickmann. Als voorbeeld geeft hij dat er in België drie luxe automerken, zogeheten premiummerken, in de top 10 van meest verkochte auto's staan. 'In Nederland geen. Het zwaartepunt van de Nederlandse markt zal in 2014 weer verder opschuiven richting de kleinere auto’s', aldus Dickmann. Begin deze maand zette NRC Q de tien best verkochte auto's in Nederland op een rijtje en daarin is dezelfde trend zichtbaar. Op 1: de oude vertrouwde Volkswagen Golf. Op 2: de Renault Clio. En op 3: de nog kleinere Volkswagen Up.

#3. DE AUTO IS MINDER BELANGRIJK VOOR JONGEREN

Reden #1 en #2 komen samen in dit derde punt. Jongeren lijken hun geld steeds vaker aan andere zaken dan auto's te besteden. Al in 2011 schreven we dat Japanse studenten een auto veel lager op hun boodschappenlijstje hebben staan dan veertigers en vijftigers en ook in Duitsland zoeken jongeren vaker voor andere manieren van vervoer - bijvoorbeeld via car sharing. In Nederland gaan jongeren mee in deze ontwikkeling. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelde vorig jaar dat het autobezit onder jongeren van 18 tot 25 jaar al twee jaar op rij afneemt. Terwijl het aantal jongeren in Nederland van 2012 op 2013 toenam met 0,4 procent, was er juist een afname van het aantal geregistreerde personenauto’s met 4,5 procent.

Het aantal Nederlandse jongeren met een rijbewijs lijkt ondertussen te dalen. In de categorie jongeren tussen 18 en 24 waren er in 2009 1.054.736 personen met een rijbewijs, in 2010 1.149.529 en in 2011 nog maar 985.898. Een woordvoerder van RDW liet vorig jaar aan MT weten dat dit aantal in 2012 weer wat verder is gedaald, naar 972.382 rijbewijzen.

Bron: http://www.mt.nl/1/87133/home/waarom-er-zo-weinig-auto-s-worden-verkocht-in-nederland.html

Comment