A research conducted by Liselotte Bingen, please contact liselottebingen@hotmail.com for more information. 

Abstract

Increasing urbanization and air pollution call for less demands on space and less emissions. Carsharing can be a solution for this as it may reduce vehicle ownership and traffic. In this respect, carsharing for business shows much potential. In theory, it should be very profitable for companies to start carsharing. This study has focused on how this is experienced in practice. It has become clear that companies face many difficulties in implementing carsharing.  Employees are still very much attached to having their own company car. Also the location of a company and its access to public transportation have turned out to be important for the potential of carsharing. Despite the experienced barriers, however, the companies in this sample do see a trend towards more flexible mobility arrangements with a clear role for shared vehicles. 

Belangrijkste bevindingen:

  • Reduceren autogebruik of aanbieden van extra mobiliteit?

Er zijn al veel bedrijven die gebruik maken van poolauto’s, maar deze worden voornamelijk gebruikt om extra mobiliteit en flexibiliteit te bieden aan werknemers. Er zijn maar heel weinig voorbeelden van bedrijven die structureel een vorm van autodelen hebben geimplementeerd om het gebruik van de auto te verminderen. Dit zou altijd samen moeten gaan met een reductie van het aantal zakelijke auto’s.

  • Verzet bij werknemers bij wegnemen van de zakelijke auto

Quote van Projectmanager Autodelen, ICT bedrijf: “Die leaseauto, je kunt daar hoog en laag over roepen, maar het is natuurlijk gewoon onderdeel van de arbeidsvoorwaarden, dus als je aan die leaseauto komt, dan kom je ook aan het inkomen van mensen. Dat betekent dat je daar ook onmiddelijk weerstand gaat ondervinden.”

  • Nog steeds veel voordelen bij het hebben van een eigen (zakelijke) auto

Quote van 57-jarige zakelijke rijder: “Nou het zijn een paar elementen die zeker voor veel  gelden, maar zeker voor mensen van mijn generatie: 1) het is gemak, 2) het is toch wel een heel sterk symbool van vrijheid; je kan gaan en staan waar je wil, je hoeft niet eerst iets te reserveren. 3) Oh en het is niet alleen makkelijk, maar ook comfortabel.”

  • Locatie van een kantoor en toegang tot OV van grote invloed

Quote van een Gemeente: “Je ziet dus wel door de inhuizing in dit pand dat het aantal auto’s dat in gebruik is, is afgenomen, dus je ziet die mobiliteitsbehoefte wel kantelen. Volgens mij heeft dat te maken met dat er een beetje onmoedigingsbeleid is, maar het meeste is gewoon de locatie en het is eigenlijk helemaal niet lucratief om hier met de auto te willen komen.“

  • Sterke kartrekker vereist voor succes autodelen

Onderzoek doen naar de mogelijkheden van het implementeren van autodelen of het starten van een pilot kosten veel tijd en moeite. Er moet een persoon zijn met deze specifieke taak, anders gaat het simpelweg niet gebeuren.

  • Er vindt een beweging richting meer flexibele mobiliteitsregelingen plaats

Quote van Directeur Facilities, ICT en Consulting bedrijf: “Ik roep al jaren, en dat gaat mij niet snel genoeg, dat er veel meer een soort van ‘mobility as a service’ concept moet komen. Dus ‘beste mobiliteitsaanbieder, biedt mij dat nou gewoon zo flexibel mogelijk aan’, hoeft trouwens geen leasemaatschappij te zijn.”

Aanbevelingen:

  • Laat mensen wennen aan het gebruik van deelauto’s en laat ze zelf ervaren hoe het werkt en wat de voordelen zijn (pilots)
  • Financiële incentives kunnen werknemers stimuleren
  • Focus op locaties met veel potentie (goed OV, bedrijventerreinen)
  • Actieve communicatie en speciaal voor nieuwe jonge werknemers
  • Enthousiaste kartrekker
  • Behandel autodelen niet als doel op zich, maar als element in een overstijgende aanpak!

Comment