shareNL | 7 ditches | geldzaken | 17 06 2014

De deeleconomie is het modewoord van het moment. Is het een hype of een waarheid? Harmen van Sprang, co-founder van shareNL, wil met zijn bedrijf de deeleconomie bevorderen. “In de deeleconomie delen we dingen met elkaar, net als duizenden jaren terug”, zegt Van Sprang. “In de moderne tijd betekent het dat je via internet kunt kijken welke spullen je kunt lenen of huren in plaats van te kopen. Van auto’s en boormachines tot eten en vaardigheden.”

Er zijn steeds meer jonge bedrijven die zich daar mee bezig houden, van huisraad via Peerby tot auto’s via SnappCar en eten via Thuisafgehaald.nl. ShareNL is een initiatief van deze bedrijven. “ We willen delen bevorderen” , zegt Van Sprang. “En we staan pas aan het begin.”

Transitie Delen is volgens de ondernemer geen trend, maar een transitie. “Het blijft, want het is sociaal, duurzaam en kostenbesparend.” We kunnen het met zijn allen met minder af.

En daarom is de trend van de deeleconomie “disruptive” – het gaat de huidige markt opschudden. “Niet iedereen hoeft meer een boor te kopen”, zegt Van Sprang. “Een boor is geen product meer, maar een service.”

En boorfabrikanten moeten daar rekening mee houden. “Ze moeten met de veranderende markt meebewegen en denken in termen van services rondom een product”, zegt Van Sprang.

Bekijk het interview hier: http://www.7ditches.tv/aflevering/532/harmen-van-sprang-sharenl-in-de-deeleconomie-is-een-boor-geen-product-maar-een-service

Comment