In FD: 'Vaarwel tussenhandel. Hallo peer-2-peer!'

shareNL-site-slider-foto-21-car-share.jpg

- door: Michele de Waard (FD) De 21ste eeuw wordt het tijdperk van ‘gezamenlijke consumptie’, waarin consument en producent elkaar direct vinden via internet. De dagen van de grote tussenhandelaars zijn geteld.

(...)

Sociale netwerken

Vandebron, Uber, SnappCar, Airbnb: het zijn allemaal typische voorbeelden van deze trend in online ondernemen, die vanuit Noord-Amerika naar Europa is overgewaaid. ‘De sharingeconomie en p2p-economie is een trend die vooral in grote steden in opmars is’, zegt Frank van Oort, hoogleraar stedelijke economie aan de Universiteit Utrecht. ‘Het zijn kleine bedrijven die via sociale netwerken een grote markt opzoeken. Lage kosten, laagdrempeligheid en duurzaamheid staan centraal. En het slaat aan, want je ziet ook dat steeds meer jongeren met deze zaken bezig zijn’, zegt Van Oort. Als consument en als producent. In steden is de kans van slagen volgens hem het grootst, omdat sociale netwerken hier hecht en geconcentreerd zijn.

Idealisme

Geeft idealisme de doorslag bij sharing? ‘Niet alleen’, zegt hij. De deeleconomie of p2p-economie heeft wel een economisch verdienmodel. Veel initiatiefnemers van p2p-bedrijven hebben bedrijfskunde gestudeerd, hebben ervaring opgedaan bij grotere concerns en wilden na enkele jaren eigen baas zijn en hun eigen idee uitvoeren. Puur ondernemerschap speelt dus ook een rol.

(...)

Hyperconsumptie

‘De 20ste eeuw was de eeuw van de individuele hyperconsumptie. De 21ste eeuw is de eeuw van “collaborative consumption”, oftewel gezamenlijke consumptie’, zegt Pascal Ontijd, medeoprichter van SnappCar, een autodeelbedrijf dat vanuit Utrecht opereert. Duurzaamheid staat bij SnappCar centraal. Auto’s staan gemiddeld 23 uur per dag stil, zegt Ontijd. Nederland telt 8 miljoen auto’s, Europa 250 miljoen. ‘We mikken erop het autobezit met 1 procent terug te dringen’, aldus Ontijd.

Particulieren die een auto nodig hebben, kunnen zich gratis aanmelden bij het autodeelplatform op internet. De belangstellenden huren van autobezitters, die hun wagen op de site van SnappCar te huur aanbieden. Wie een auto huurt, betaalt naast de huurprijs €10 per dag of €5 voor een halve dag aan SnappCar. Inclusief ‘een heel goede’ verzekering, laat het bedrijf weten. Snapp­Car is nu bijna drie jaar bezig en inmiddels maken 40.000 mensen gebruik van het platform, die ruim 8000 auto’s delen.

‘Deze beweging van “collaborative consumption” kan veel impact hebben’, verzekert Ontijd. Ook hij is bedrijfseconoom en werkte als marketeer bij Heineken en als strateeg bij DSM. Maar net als zijn vriend en mededirecteur Victor van Tol wilde hij ‘geen klein radartje meer zijn in een groot bedrijf’, maar zelf beslissen en ‘impact maken’. Met crowdfunding werd €550.000 opgehaald.

SnappCar richt zich op een grote doelgroep tussen de 25 en 45 jaar. Niet alleen studenten maar vooral ook mensen die werken en er bewust een andere levensstijl op na houden.

Ontijd raakte, net als andere p2p-ondernemers, geïnspireerd door de ideeën van de Amerikaanse zakenvrouw Rachel Botsman, ‘sharing innovator’ en goeroe van de peer-2-peereconomie. Botsman werkt samen met start-ups, grote bedrijven en stadsbesturen om haar vernieuwende ideeën over ‘samen consumeren’ in de praktijk te brengen. Haar boek What’s Mine is Yours. The Rise of Collaborative Consumption uit 2010 werd een hit. ‘Samen consumeren is een van de tien ideeën die de wereld gaan veranderen’, schreef het Amerikaanse weekblad Time. Botsman ziet de deeleconomie als een culturele en economische kracht die bedrijven en consumptie revolutionair zal veranderen.

(...)

In Nederland krijgen de vernieuwers ruim baan. Minister Henk Kamp van Economische Zaken wil ‘innovators’ niets in de weg leggen. Taxibedrijf Uber, dat in Nederland stormachtig groeit, mag gewoon zaken blijven doen, liet de minister vorige week weten in antwoord op Kamervragen. Kamp is zelfs bereid de wet aan te passen om de jonge ondernemers te stimuleren, zodat ze kunnen uitbreiden. Kamp schreef aan de Kamer dat hij het juist belangrijk vindt voor ‘onze concurrentiekracht, dat innovatieve bedrijven nieuwe diensten en producten aanbieden op de Nederlandse markt’.

Lees het gehele artikel hier: http://fd.nl/ondernemen/880243-1406/vaarwel-tussenhandel.-hallo-peer-2-peer

Bron: (c) Het Financieele Dagblad 2014