Stel, je hebt een prachtig idee voor een platform. Hoe breng je je startup dan van de grond? Lynda Provoost vertelt hoe startup MotoShare het ervaart om via een deelplatform haar financiering rond te krijgen: zij kozen ervoor om crowdfunding in te schakelen. Momenteel zitten ze in de laatste fase. 


Crowdfunding
Met crowdfunding delen particuliere investeerders hun kapitaal met anderen. Deze vorm van delen groeit ieder jaar en is de kickstarter geweest voor peer-to-peer deelplatformen zoals Peerby Go, Snappcar en Camptoo. Crowdfunding is een krachtig instrument voor deze online marktplaatsen. Dat de waarde hiervan verder gaat dan alleen financiering ervaren we momenteel ook bij de crowdfundingcampagne van MotoShare

“We hebben ervoor gekozen om onze financieringsbehoefte te crowdfunden, omdat dit een mooie manier is om onze gebruikers, partners, motorrijders en ons eigen netwerk mee te laten doen met MotoShare.”

Betrokken community
Gebruikers van het platform investeren vaak ook mee tijdens de crowdfunding. Dit getuigt van betrokkenheid van de community en geeft het platform de financiële middelen om door te kunnen groeien. Gebruikers zijn niet alleen investeerders, maar zijn ook  ambassadeur van het platform. Peerby haalde onlangs ruim € 2 miljoen op onder 1.052 investeerders, waarvan een aanzienlijk deel gefund is door hun eigen community. Bij Camptoo gebeurde hetzelfde. Ongeveer een derde van de totale investering komt vanuit de eigenaren die via Camptoo hun caravan- en camper delen. 

Ook bij MotoShare zien we dat de community erg betrokken is. Zo is onze crowdfundingvideo die we op de eerste campagnedag op Facebook hebben geplaats meer dan 60 keer gedeeld. Hierdoor hebben we alleen al met deze post ruim 50.000 mensen bereikt! En we krijgen dagelijks meer nieuwe volgers op social media dan voor de crowdfunding. Ook zien we dat onze gebruikers investeren tijdens de crowdfunding en hebben zij met veel plezier meegewerkt aan de video’s waarin ze vertellen over hun ervaring met MotoShare. 

Nieuwe gebruikers
Een crowdfundingcampagne levert waardevolle exposure op doordat ambassadeurs het platform actief promoten en door de zichtbaarheid in de media. Dit leidt weer tot nieuwe gebruikers, zo ook bij MotoShare. 

“We krijgen nu tijdens de crowdfunding meer dan een gemiddeld aantal aanmeldingen binnen aan zowel de vraag als aanbodzijde. Een mooi effect van de crowdfunding!” 

We zien dat de conversie op de website aanzienlijk hoger is dan in de maanden dat we niet aan het crowdfunden waren. Per unieke bezoeker is het percentage eigenaren dat zijn motor aanmeldt en huurders die een profiel aanmaken gestegen, ook ten opzichte van de zomermaanden. En dat is bijzonder omdat we nu middenin de winter zitten en een groot deel van de motorrijders niet actief met motorrijden bezig is. 

Ook voor Camptoo heeft het een positieve impact gehad op het aantal gebruikers. Zo kregen zij veel inschrijvingen op hun nieuwsbrief, wat allemaal potentiële gebruikers zijn. Afgelopen jaar leidde de voorverkoop campagne van Snappcar tot 284 (nieuwe) gebruikers door via de crowdfundingcampagne korting op de huurprijs aan te bieden. 

Durf te vragen
Je ziet dat ondernemers er gevoelsmatig vaak moeite mee hebben om hun eigen netwerk aan te spreken, terwijl juist dat bepalend is voor het succes van crowdfunding. Dat was niet anders in het MotoShare team. Toen we eenmaal over deze drempel heen waren gestapt, werden we gebeld uit onverwachte hoeken. We krijgen zelfs interesse uit het netwerk van ons netwerk, in Nederland en het buitenland! Dat is leuk om te zien. Ondernemers moeten niet vergeten dat ze niet om een gunst vragen, maar een mooie tegenprestatie of aantrekkelijk financieel rendement bieden. Een paar uur nadat onze crowdfunding online ging, was het initiële doelbedrag al gehaald. Dit ging natuurlijk niet vanzelf. In de weken voorafgaande aan de livegang hebben we vele uren besteed aan het bereiken van ons netwerk. De vele emails, telefoontjes en WhatsApp berichten hebben gewerkt! Inmiddels staat de teller op ruim € 130.000 en doen er 142 toekomstige mede-eigenaren mee.

Word aandeelhouder van MotoShare!
MotoShare is wereldwijd het eerste deelplatform voor motoren. Onze ambitie is om het grootste platform van Europa te worden, maar eerst gaan we in 2017 heel motorrijdend Nederland bereiken. Ook jij kunt aandeelhouder worden. De crowdfunding loopt half januari af. Naast het crowdfundingfilmpje hieronder kun je hier onze pitch, het investeringsplan en de financiële prognoses bekijken


Lynda Provoost (31 jaar) leidt de crowdfundingcampagne van MotoShare. Zij heeft als marketing & communicatie manager gewerkt bij een crowdfundingplatform. Vanuit die functie heeft zij tientallen ondernemers begeleid met hun campagnes, waaronder deelplatformen Snappcar, Peerby, Mobypark en Camptoo. Tevens werkte zij mee met een campagne voor het crowdfundingplatform zelf waarbij € 1 miljoen werd opgehaald onder de community.  

 

 

Comment