Barqofoto1-logo

Door: Thijs Janssen

Begin februari, op een uitzonderlijk mooie dag voor de tijd van het jaar, gingen de eerste bootjes de Amsterdamse grachten op en rond deze tijd was er ook wekelijks een item in het nieuws over de opkomende deeleconomie. Sinds die periode zijn wij er ook van overtuigd.... De deeleconomie is geen trend of bubble, het is een revolutie en deze is niet meer te stoppen!

Een goed concept is de basis, de uitvoering is echter nog belangrijker. De inmiddels vele deel-initiatieven weerspiegelen de enorme potentie in de deeleconomie. Echter is het wel belangrijk dat de focus op het platform ligt om een optimaal goedwerkend concept neer te zetten. Op deze manier heeft de deeleconomie op verschillende vlakken een veelbelovende toekomst. Aan ons de eer om onze aanpak te beschrijven binnen dit essentiële proces.

Naar aanleiding van onze eigen ervaringen in de deeleconomie (Airbnb & Snappcar) en alle nieuwsberichten/ varende bootjes vers op het netvlies, begon het idee voor Barqo te borrelen. Waarom werden er nog geen bootjes P2P met elkaar gedeeld? Juist boten liggen vaak stil, kosten veel geld en zouden veel plezier geven wanneer men dit zou kunnen delen met elkaar. Dit was het startschot voor een rit in geen rustige achtbaan.

Als verse nieuwkomer binnen de Nederlandse deeleconomie zijn wij vereerd en erg enthousiast om de komende periode een gastblog te mogen schrijven over onze bevindingen en ervaringen.

Ons team bestaat uit drie fulltimers en twee partimers, en is nu zo’n acht maanden bezig met de ontwikkeling van Barqo. Deze periode was en is niet alleen druk en hectisch maar voornamelijk erg leerzaam. Voornamelijk hebben we erg veel kunnen leren van onszelf, de huidige community op ons platform en van andere succesvolle sharing concepten als Snappcar, Peerby, Uber en Airbnb. Door meerdere malen koffie te hebben gedronken met de founders en countrymanagers van deze partijen, kregen wij voornamelijk adviezen over de inrichting en functionaliteiten van het platform, PR strategie, juridische tips en bovenal hoe de huidige tractie op de markt omgevormd kan worden naar interactie op ons platform. Hier is nog erg veel ‘work in progress’ maar door tips en tricks van bijvoorbeeld Airbnb en Snappcar over hoe in te spelen op de gevestigde hotelbranch en bestaande autoverhuur bedrijven krijgen wij een aardig zetje in de rug.

Wij willen mensen gaan mobiliseren om hun boten aan elkaar te huren/ verhuren. En op dit moment ligt daar onze grootste uitdaging, het mobiliseren. Van tractie in de markt naar interactie op Barqo.nl.

Barqo Ambassadeurs

Een tip die erg vaak voorbij komt is dat de functionaliteiten en constante ontwikkeling van het platform het initiatief kan maken of kan breken. Erg belangrijk is om in dit proces je ‘early adopters’ nauw te betrekken bij de groei en alle ontwikkelingen. Hun feedback en enthousiasme is van cruciaal belang. Sinds een week zijn wij hiermee gestart en wij merken dat mensen die via ons platform al hebben verhuurd of gehuurd het erg leuk vinden dat er naar hun geluisterd wordt en een wezenlijke stem hebben in de ontwikkeling en creatie van functionaliteiten.

Daarnaast creëer je een soort ambassadeurs die de organische groei van onze gebruikers en transacties weer bevorderen. Als vervolg hierop lijkt het ons een mooi en waardevol idee om deze ambassadeurs eens bij elkaar te zetten in een Panel waarin er dieper over ontwikkelingen en te nemen hordes gesproken kan worden. Elke gebruiker heeft weer een andere kijk op functionaliteiten en wensen binnen het platform, en die willen wij allen uithoren!

Think big, start small

Natuurlijk willen wij erg veel gebruikers op ons platform en deze forse toename van gebruikers kunnen voor een groot gedeelte gerealiseerd worden door SEA en Facebook campagnes. Echter kiezen wij ervoor om deze campagnes uit te stellen totdat we zeker weten dat het platform optimaal presteert en dat er een waardevolle community is opgebouwd. De organische groei beschouwen wij als de meest waardevolle. Groei is erg goed en iets moois waar je hard naar toewerkt, toch willen wij gefaseerd groeien om op den duur het meest optimale resultaat te behalen.

Barqo keeps you posted & Sail On!

Comment