Private lease is een enorme groeimarkt, in het afgelopen jaar steeg het aantal private leaseauto's van 36.000 naar 50.000, een stijging van 35% in slechts zes maanden. Het wordt dus voor de particulier steeds populairder om een auto te leasen in plaats van aan te schaffen. Dit past ook helemaal in het tijdsbeeld, waarbij consumenten liever niet de lasten van bezit willen dragen. Met private lease heb je toegang tot een eigen auto, een recent en zuinig model en betaal je een all-in prijs per maand. Contracten worden steeds korter en als je leasetijd voorbij is, lever je gewoon je auto weer in en kies je evt. een nieuwe.

Maar wat hebben private lease en autodelen met elkaar te maken? Meer dan je denkt. Er zijn verschillende manieren waarop private lease en autodelen samen sterker staan: 

Deel je leaseauto

Steeds meer leasemaatschappijen staan autodelen toe in hun voorwaarden. De meest vooruitlopende aanbieders maken het delen zelfs onderdeel van hun concept, met als doel om de klant over de streep te trekken met lagere maandlasten. Immers, als de auto een aantal keer per maand verhuurt wordt, is dit een tegemoetkoming in de kosten van de lease. Een voorbeeld hiervan is DriveMoby, waarbij je standaard wordt aangemeld bij deelplatformen SnappCar en Mywheels. Delen hoeft niet, maar wordt wel aangemoedigd. Je verdient gemakkelijk honderd euro per maand terug door je auto drie a vier keer per maand te delen (Bereken hier hoeveel je met jouw auto kunt verdienen). Athlon moedigt delen zelfs aan door je € 5,- per maand korting te geven als je deelt. Business Lease stimuleert niet alleen autodelen maar ook ritten delen.  

Lease een deelauto

In plaats van af en toe je auto delen met onbekenden, kun je er ook voor kiezen om je auto structureel te delen met bekenden. Dan ga je sámen een auto leasen. Dit concept werd onder andere al geïntroduceerd door Porsche, waardoor deze dure auto opeens bereikbaar werd voor een groter publiek. En op 1 oktober lanceert share2use vanuit hun label Deelootoo een nieuwe leasevorm onder de naam Deelootoolease, waarbij middels een app ook het bijhouden van de administratie, het verdelen van de kilometers, het reserveren, het vinden en openen van de auto makkelijk gemaakt wordt.

Werkgevers

Nu is 95% van de private lease auto's nog voor consumenten bestemd, maar ook steeds meer werkgevers gaan mobiliteitsbudget & private lease raamcontracten aan bieden in plaats van auto's van de zaak aan werknemers. Werknemers zijn zo vrijer om hun eigen mobiliteit in te richten en werkgevers besparen kosten. Mede hierdoor zal het aantal private lease auto's nog groter worden. Hierbij ligt ook een kans bij de werkgever, om actief het deelbaar maken van de leaseauto te faciliteren, want sommige leasemaatschappijen hebben nog een klein duwtje in de rug nodig.

Kans

Private lease biedt dus een kans om autodelen te laten groeien en autodelen biedt een kans om private lease nog betaalbaarder te maken. En omdat de auto toch niet echt van jou is, is de drempel naar het delen ervan stukken minder hoog. Dus aanbieders, mis deze kans niet!

 Dit artikel is geschreven door Ananda Groag van shareNL.

Meer weten over private lease & autodelen? Meld je gratis aan voor 'Driving Change' hét event over autodelen op 27 september in Den Haag

Comment