Wet moet weg vrijmaken voor Airbnb en Uber

In zijn poging ontwrichtende technologiebedrijven als Airbnb en Uber de ruimte te geven, gaat minister Henk Kamp van Economische Zaken met andere ministeries en het bedrijfsleven op zoek naar de knelpunten in de wet- en regelgeving.

Dat blijkt uit de kamerbrief die de minister vandaag aan de Tweede Kamer stuurt. Kamp zet hiermee een volgende stap in de zoektocht die hij in februari van dit jaar aankondigde.

Nu staat de overheid innovatieve bedrijven soms onbewust onnodig in de weg, meent Kamp. Regelgeving is vaak geënt op oude productietechnieken en verkoopkanalen en loopt achter op nieuwe ontwikkelingen, wat groei tegenhoudt.

Zo is er onduidelijkheid over de legaliteit van het verhuren van een kamer via de particuliere verhuurwebsite Airbnb. Taxidienst Uber is een ander voorbeeld van een initiatief dat op bestaande instituties stuit. UberPOP is in Nederland in strijdt met de Taxiwet omdat particulieren ermee tegen betaling klanten meenemen in hun auto.

Gemak en service

Dit soort initiatieven bieden vaak met een ongekend gemak en hoog serviceniveau hun producten en diensten aan de consument aan tegen veel lagere prijzen dan traditionele bedrijven.

'Willen wij in Nederland als eerste profiteren van de voordelen van dergelijke vernieuwing, dan moeten wij daar in onze regels ruimte voor bieden,' zegt Kamp in reactie op de kamerbrief. 'Onze innovatieve ondernemers krijgen daardoor de kans steeds betere producten en diensten te ontwikkelen en dat zorgt ervoor dat nieuwe bedrijven en banen hier ontstaan in plaats van elders.'

Publieke belangen

De overheid moet volgens minister Henk Kamp van Economische Zaken sneller duidelijkheid en daarmee investeringszekerheid bieden aan vooruitstrevende bedrijven. Daarbij mogen geen gevestigde belangen worden beschermd, maar alleen publieke belangen.

Voor het einde van het jaar komt het kabinet met een update.

De taximarkt wordt nooit meer dezelfde. Door de komst van Uber, Taxify en Yeller hoeft de consument niet meer per se de voorste taxi uit de rij te pakken. Hij heeft in een app zicht op de goedkoopste, de beste en krijgt zijn bon digitaal in zijn e-mailbox. Toch beslist de huidige wet- en regelgeving anders en daar lopen deze nieuwe bedrijven tegenaan.

Zelfrijdende auto

Zodoende heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu besloten de fysiek aanwezige tariefkaart binnenkort niet meer te verplichten, net als de papieren bon en ook de taximeter mag worden geschrapt zodra er een vast bedrag met de klant is afgesproken.

Ook wil het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat Nederland een leidende rol gaat spelen bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto om dat mogelijk te maken zal ook hiervoor de wet- en regelgeving moeten veranderen.

Gastvrijheidseconomie

Met zijn collega Stef Blok van Wonen en Rijksdienst kijkt Kamp naar de wetgeving voor particuliere woningverhuur aan toeristen. Door de opkomst van digitale platformen als Airbnb verhuren steeds meer huishoudens (een deel van) hun woonruimte. Goed voor de gastvrijheidseconomie, meent de minister, maar wat te doen met verhuur van woningen in de corporatiesector of als de buren elk weekend overlast hebben?

Verder onderzoekt Kamp onder meer het aanpassen van wet- en regelgeving over het hergebruik van afval, het toestaan van insecten als grondstof voor diervoeding en het vrijgeven van de vaste boekenprijs.

Bron: Het Financieele Dagblad