Door: Marlies Dinjens

Leenwebsite Peerby is een nieuwe fase ingegaan. Daan Weddepohl over het delen en liften, zijn ontmoeting met Al Gore en de nieuwste loot Peerby Go, waarmee het deelplatform de markt nog verder veroveren. “Iedereen wil delen, door de techniek is het nu mogelijk.”

Peerby is een heel bijzonder bedrijf, al zegt Daan Weddenpohl het zelf. Het Amsterdamse internetbedrijf, opgericht in 2012, is een kleine start-up en marktleider tegelijk. “Uit recent onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de bevolking wereldwijd spullen wil lenen en huren van andere consumenten. Dat is dus gigantisch, maar toch gebeurt het heel weinig, behalve bij Peerby. We zijn nu de enige succesvolle leenmarktplaats op dit moment. We zijn als start-up altijd op zoek naar verschillende haalbare en schaalbare businessmodellen.”

En hoe ziet dat er uit? Wat is jullie visie voor de langere termijn?
“Eerst hebben we het mogelijk gemaakt dat mensen dingen konden lenen. Daarna geëxperimenteerd om dat niet alleen in Nederland te doen, maar ook wereldwijd. Onze focus lag daarbij vooral op het aanbod. Daarom hebben we nu Peerby Go ontwikkeld, huren van je buren. Uit een catalogus kunnen onze leden nu kiezen welke spullen ze nodig hebben. Die huren ze van de buren, waarna ze worden thuisbezorgd. Zowel de verhuurder als de bezorger verdienen hier dus aan. Soms is dat trouwens dezelfde persoon.

Ik vergelijk het graag met het verschil tussen liften en een auto huren. Liften is leuk vanwege de ontmoeting met vreemden, maar heeft ook veel onzekere kanten. Soms heb je een sollicitatiegesprek en moet je op tijd komen. Dan is liften niet handig. Iemand met veel geld en weinig tijd zal niet voor liften kiezen. Hiervoor hebben we Peerby Go ontwikkeld.”

Jullie experimenteren nu met een betaald model. Hoe moeilijk is het eigenlijk om je idealen overeind te houden wanneer je steeds succesvoller wordt?
“We hebben de makkelijke verleidingen nog altijd weten te weerstaan. Het is niet moeilijk om geld te verdienen met Peerby, maar wel op een manier die duurzaam is en schaalbaar. Er zijn al honderden manieren de revue gepasseerd, zoals het verkopen van data, loslaten van duurzaamheidsdoelstellingen of het verkopen van spullen op het platform. Maar onze visie is onder andere toegang tot het faciliteren van goederen. Dus dan zou het heel raar zijn om spullen te koop aan te bieden. Dan is het net alsof je het gebruik van plastic wil tegengaan en dan plastic flessen gaat verkopen.”

Blijft het gratis model bestaan?
“Voorlopig wel, maar er moet wel een verdienmodel gevonden worden.”

De deeleconomie wordt nu vooral gebruikt door hoger opgeleide jongeren in steden. Is jullie nieuwe model ook aantrekkelijk voor iemand met een bijstandsuitkering in een achterstandsbuurt?

“Júíst. Peerby Go is helemaal niet duur en juist goedkoper dan kopen of huren. We willen lenen en delen beschikbaar maken voor iedereen. Het moet net zo makkelijk worden om te lenen als te kopen via een webwinkel. Ik geloof trouwens dat mensen in het algemeen graag willen delen. Maar dat was voorheen veel moeilijker, omdat onze wereld hier niet voor was ingericht. Sinds de industriële revolutie ligt de nadruk op massaconsumptie en massaproductie. Eigendom werd steeds belangrijker. Je kocht als industrieel machines en die plaatste je in een fabriek. Door het internet creëren netwerken de efficiënste vorm om zaken te organiseren. Deeleconomiebedrijven groeien exponentieel. Airbnb heeft in zeven jaar net zo veel kamers in hun bestand als Hilton in 100 jaar heeft kunnen bouwen.”

U vliegt ondertussen zelf de hele wereld over. Bijna wekelijks post u op Facebook vanaf weer een ander internationaal vliegveld. Hoe zien die dagen eruit?
“Ik spreek op conferenties over Peerby, volg trainingen en ik ontmoet over de hele wereld investeerders en ondernemers. Ik kom graag in San Francisco om trainingen te volgen en geïnspireerd te raken. Het is ongelooflijk hoeveel aandacht Peerby krijgt. De New York Times heeft onlangs nog een profiel over ons geschreven.”

En toen werd je ook nog uitgenodigd door Al Gore.
Al Gore vroeg mij om deel te nemen aan een rondetafelgesprek met grote retailers uit de VS en Europa. Hij nodigde ook een aantal bedrijven uit om te vertellen over duurzame consumptie. Ik mocht een presentatie geven en Al Gore stelde mij voor. Vooraf vroeg hij nog: hoe spreek ik uw naam uit, Weddepohl? Dat was natuurlijk absurd, een enorme eer (lacht). Ik dacht: wanneer val ik door de mand? Wanneer komen ze er achter dat ik ook maar gewoon wat uitprobeer?”

Bron:https://blendle.com/i/reporters-online/wanneer-al-gore-belt-zeg-je-natuurlijk-geen-nee/bnl-tpomagazine-20160113-113

Comment