Presentaties van het sharenl symposium autodelen


11.30-13.00 – THE STATE OF THE CARSHARING ECONOMY

 

11:30-11:55:    WELCOME & ‘STATE OF CAR SHARING':

11:55-12:15:    Why Cities should embrace car sharing:

12:15-12:30:    Delen Vermenigvildugen:

 

14:00-16:15 - VerdiepingssessiEs & Expertsessies

 

Ronde 1: 14:00-14:45

Ruimte Door de Deelauto: 

Private Lease en Autodelen:

Openbaar vervoer en autodelen:

Autodelen buiten de stad: 

Ronde 2: 14:45-15:30

Wordt de zelfrijdende auto een deelauto:

Is autodelen uw zaak? :

  • Ronald Postma (Partner en Mede-oprichter Syndesmo) and Marcel Bakker (Commercieel en Manager Mobiliteitsexpert Mobility Mixx)

Ronde 3: Expertsessies: 15:45-16:15

Autodelen Neemt Vlucht met Maas:

Verhuur 2.0: 

ANWB Autodelen: Lessons Learned: 

De Jaarlijkse autodeel monitor: number crunching workshop

 

16:15-17:00 – Powerbooster

 

16:15-16:25:     Cup a Soup Moment:

  • Mick Walwish (Serial Entrepreneur | Customer Experience & Marketing Architect |Connector of Ideas and People)

16:25-16:35: Tips & Tricks voor Change:

16:40-16:55:    Drive Now:

 

 


Sprekers van het sharenl Symposium autodelen

Ananda Groag is shared mobility expert bij shareNL. Ze is verantwoordelijk voor projecten als Green Deal Car Autodelen en het jaarlijkse Symposium Autodelen. Ze spreekt in binnen en buitenland met passie en verve over de deeleconomie en mobiliteit. Ze heeft een achtergrond in sales & marketing. Bij TomTom ontwikkelde ze een interesse voor mobiliteit en kent door het TomTom Taxi projectgoed de weg in de taxi & app wereld. Haar motto is: het geheel is groter dan de som der delen.


Monique Verhoef helpt als public affairs professional bedrijven en organisaties om met maatschappelijke ontwikkelingen om te gaan en deze -indien nodig - te beïnvloeden.

Met een scherpe geest, daadkracht en overtuiging zet Monique zich in om verbindingen te maken, allianties aan te gaan, om daarmee een krachtig resultaat neer te zetten. Ook als het daarvoor nodig is om op een podium te staan en de goede zaak uit te dragen… 

LinkedIn: 


Karla Münzel is a PhD candidate at the Innovation Studies group of Utrecht University working in a NWO project on the up-scaling of carsharing with Prof. Koen Frenken. She holds a M.Sc. in business engineering and has researched innovative mobility concepts at UC Berkeley and Fraunhofer ISI.


His professional career led him to Berlin, Hamburg, Bonn, Cologne and Bremen, where he became initiator of the "mobil.punkt" strategy and the municipal Bremen Car-Sharing Action Plan and many other initiatives of sustainable mobility - e.g. the SHARE-North project.


Karina Tiekstra (43) is Algemeen Directeur van MyWheels. Na diverse managementfuncties in het bedrijfsleven lanceerde zij in 2012 haar eigen onderneming in de gezondheidszorg Spreekkamer Online.
Sinds februari 2016 werkt ze voor social enterprise MyWheels, het eerste online autodeelplatform waar auto’s worden gedeeld van MyWheels, zakelijke autoaanbieders als particulieren onderling.


Pascal Ontijd is de medeoprichter van SnappCar, dé community voor het onderling delen particuliere auto's en het grootste deelplatform in Nederland met bijna 200.000 deelnemers, actief in Nederland, Zweden en Denemarken. Pascal is sinds 2011 één van de pioniers in de Europese deeleconomie én de nieuwe economie (gebaseerd op de trend van collaborative consumption). Als erkende B Corp en social enterprise wil Pascal met SnappCar in de eerste plaats een positief verschil maken voor de wereld en de maatschappij. Meer deelauto's betekent minder auto's op de weg, betere bereikbaarheid, minder CO2 uitstoot en méér sociale cohesie in wijken en buurten.


Freelance project management, eigenaar van “Impact Projects”, co-founder van Impact Matters ESV een behendige structuur voor collaboratief freelance business ontwikkelingen en projectmanagement. Kris is bezig met hoge maatschappelijke impact genereren met een duurzaam businessmodel, daarbij puttend uit voorafgaande ervaringen in consultancy, business coaching en projectmanagement.
Kris heeft gewerkt voor organisaties en innovatienetwerken reikend van 'profit only' tot 'not for profit only' en alles daartussenin. De afgelopen tien jaar is Kris gefocust op sociale of ecologische missies samen te voegen met een market drive.


Tom Scholte is executive coach en social architect. Hij werkt vanuit bedrijfsverzamelgebouw Bink36. Vorig jaar is hij een project gestart om samen met andere ondernemers een auto te gaan delen. Deze ervaring heeft geleid tot Binkcars: een cooperatie (in oprichting) voor het delen van elektrische auto's.


Marcel Bijster heeft meer dan 20 jaar werkervaring in de automotive branche waar hij verschillende management functies bekleedde, onder andere bij Budget Rent a Car en Avis. Sinds 2002 is hij zelfstandig ondernemer en actief op het gebied van internationale autoverhuur, loyalty systemen en autodelen. Sinds 2014 is hij als mede oprichter en managing partner actief met share2use, een deelplatform voor het benutten van ongebruikte capaciteit van assets als auto’s en vergaderruimten. In hoog tempo ontwikkelt share2use mobiliteitsoplossingen voor bedrijven, gemeenten en consumenten. Op het symposium introduceert share2use een nieuwe leasevorm voor deelauto’s: Deelootoolease.


Jeroen is opgegroeid tussen de auto’s en kreeg van jongs af aan al een service verlenende instelling mee. Niet verwonderlijk als je ouders een autorijsschool en een taxibedrijf hebben. Na een bijbaantje als taxichauffeur volgde de IVA Driebergen als een van de opleidingen en diverse rollen in de autobranche van autoverkoop, automaterialen groothandel, carsharing (ConnectCar)  tot autolease (Athlon). Uiteraard mag je bij Athlon je Privé Lease auto delen!


Screen Shot 2016-09-13 at 17.06.16.png

Lea Dillmann (28) joined Stadtwerke Osnabrück, the local public transport supplier, in 2013. Her focus lies in the field of the carsharing-offer stadtteilauto with it´s strategical development and the linking to other services. Stadtteilauto is one of the rare carsharing-suppliers which provide both offers- roundtrip and one-way carsharing. Besides Lea is in charge of the operational mobility management at Stadtwerke Osnabrück. 


David Van Kesteren, designated driver at Taxistop and Cambio. Davids is cofounder of the first carpoolwebsite in Belgium and founded Cambio carsharing in cooperation with the regional public transportproviders in Flanders, Brussels and Walloon and the NMBS. David currently is the chairman of the UITP Combined Mobility Platform. 


Caroline Cerfontaine joined UITP, the International Association of Public Transport, in 2006 where she manages different UITP working bodies namely the Transport & Urban Life Commission and Combined Mobility Platform. The Combined Mobility Platform brings together international mobility experts and looks at how to develop synergies between public transport and shared mobility services such as Car-Sharing, cycling, taxis, ride-sharing etc with the aim of providing better mobility options for citizens and offer them a real alternative to the private car.


Tonnie Tekelenburg was initiatiefnemer en bestuurslid van LochemEnergie. Hij was coördinator van de elektrische deelauto’s in het Slim Net Lochem project en is beoogd projectleider van het EFRO project Charge & Go: doorontwikkeling elektrisch vervoer.


Flip Oude Weernink is vanuit FIER Automotive vanaf het eerste moment in 2013 betrokken geweest bij eCARSHARE. Na een haalbaarheidsstudie en diverse e-car sharing trajecten opgezet te hebben is hij als manager new mobility onder andere medeverantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van eCARSHARE en andere duurzame mobiliteitsprojecten vanuit FIER.


Eiso has been passionate about sustainability for more than 15 years. During his study in Delft he build the first Dutch Solar Car (Nuna 1). Eiso has over 9 years of experience in investing in clean technology companies and projects, including several ‘sharing economy’ projects.


Dirk Houttequiet is zaakvoerder van garage Houttequiet, een begrip in de Vlaamse automobielwereld. Vanuit een mindset van groei tracht deze zaakvoerder zijn bedrijf aan te passen aan de snel veranderende wereld van de mobiliteit. In 2016 wordt Stapp-In opgericht. Een bedrijf dat via een smartphone app gebruiksvriendelijk en goedkoop autodelen brengt in nauw overleg met de lokale bewoners en overheden. Ontdek zijn visie op mobiliteit waar samenwerking centraal staat.


Autodeler sinds 1998, vanuit de overtuiging dat

a. we autogebruik moeten beperken om het klimaat te sparen,

b. bezit een last kan zijn.

Wonend in Amsterdam, voel ik mij spekkoper als niet-autobezitter, met Greenwheels, Car2Go en Uber en prima OV- en fietsfaciliteiten.


Autoloos in de stad. Met 4 kinderen leven we reeds geruime tijd zonder auto. Werken en hobby’s situeren zich in de stad. De fiets is onze eerste keuze. We gebruiken de auto wel af en toe voor trips buiten de stad (plekken die moeilijker bereikbaar zijn met het openbaar vervoer) of voor op reis. www.degage.be 


Wim Schutten, 58 jaar. Sinds 2006 wonend in één van de leukste wijken van Den Haag: Regentesse/Valkenboskwartie. Sinds 2013 samen met 7 andere enthousiastelingen actief in het buurtinitiatief De Groene Regentes. Doelstelling het verduurzamen van onze wijk. We zijn o.a. bezig met zonneparken, een elektrische deelauto en warmtepompen. 


Bart heeft een brede ervaring opgebouwd in het plannen, ontwerpen en leiden van stedelijke transformaties. Zijn passie is de organisatie van inspirerende samenwerkingen in complexe processen. Duurzame stedenbouw gaat voor Bart over het creëren van kansen voor de eindgebruiker in de stad: stedenbouw als vak dat anderen enthousiasmeert om iets te gaan ondernemen.
www.stadsstromen.nl
www.except.nl


Angelo Meuleman is project director shared mobility voor Taxistop sinds 2007. Hij heeft veel ervaring met uitvoeren van rittendelen en autodelen in samenwerking met openbaar vervoer. Angelo is ook betrokken bij verschilende EU-programma's betreffende shared mobility, waar hij ook politiek bewustzijn creëert op dit gebied.


Arjen van der Zee is de startup founder van PickThisUp - Deeleconomie fan - ex-Inkoop & logistiek consultant - UC Berkeley alumni & NHL Technische Bedrijfskunde bachelor - Globetrotter - 'Bucketlist man'. 

Deeleconomie gebruiker van het eerste uur: BlaBlaCar, Airbnb, Peerby, SnappCar etcetc. Prachtig initiatieven, waarbij we bestaande producten & diensten beter gaan benutten. Samen met mijn broer zag ik in 2014 een kans voor 'kofferbak delen'. Kort daarop was PickThisUp geboren. 


Mick Walvisch is een doorgewinterde serie-ondernemer met een brede ervaring in het opzetten van marketing agencies, consultbureaus, corporate training en bestuursniveau consultancy. Hij heeft een groot netwerk, zowel in Nederland als internationaal, wat zowel overheidsinstanties op hoog niveau beslaat als bestuurskamers van grote corporaties. Zijn voornaamste krachten liggen in het samenbrengen van teams met een grote diversiteit aan competenties, het herkennen en implementeren van business opportunities op een duurzame manier, en het vermogen om dat te laten passen met grote organisaties zoals MNCs en overheidsinstanties. Mick brengt excellentie, flexibiliteit en efficientie ter tafel en behaalt resultaten.


Na jaren vak ondernemerschap ben ik gegrepen door de interactie tussen mensen en technologische ontwikkeling. Binnen Calendar42 mag ik de markt verkennen voor veel voorkomende vraagstukken waar wij generieke oplossingen voor bouwen. Eén daarvan is Toogethr. Ferdinand Burgersdijk LinkedIn


Jeffrey werkt sinds 2008 voor het Vlaams Netwerk Autodelen en bedacht vernieuwende concepten zoals het delen van gemeentelijke vloten buiten de kantooruren, het delen van rolstoelvriendelijke auto's en de autodeelparty. Hij heeft één brandende ambitie: Autodelen beschikbaar maken voor iedereen! 


Friso kent de wereld van autodelen al ruim 10 jaar. Hij inspireert, verbindt, onderzoekt en deelt kennis. Sinds 2008 voert hij de trendmonitor autodelen uit, wat jaarlijks veel persaandacht oplevert. Friso trekt de Green Deal werkgroep Gemeenten en Autodelen. Ook organiseert hij als projectleider SHARE-North diverse Living Labs over deelmobiliteit.

www.advier.nl


Screen Shot 2016-09-18 at 15.16.33.png

Mijn kennis en ervaring ligt op het gebied van zakelijke mobiliteit. Zo heb ik een bijdrage mogen leveren aan de oprichting en ontwikkeling van Mobility Mixx, ben ik mobiliteitsmakelaar in Haaglanden geweest en heb ik vooral veel bedrijven begeleid bij het moderniseren van hun mobiliteitsbeleid. Daar ligt mijn passie. Ik ben ervan overtuigd dat het altijd duurzamer, goedkoper, flexibeler of gewoon slimmer kan.

www.syndesmo.nl


Mobiliteit is zijn passie. Al 20 jaar werkt hij in functies waarbij klantadvisering de rode draad vormt. Als Commercieel Manager én Mobiliteitsexpert is Marcel dagelijks in gesprek met klanten over mobiliteitsvraagstukken en de implementatie van mobiliteitsoplossingen binnen organisaties. Marcel was in 2015 mede-initiatiefnemer van SammSamm: zakelijk autodelen met Mobility Mixx. 


Maarten Neeskens is sinds 1992 ondernemer in slimme en duurzame mobiliteit. Hij werkt nationaal en internationaal aan doorbraakprojecten op het gebied van elektrische en hybride voertuigen (auto en fiets), smart cities, deelmobiliteit en mobiliteitsdata. Rond 1999 ontwikkelde zijn bedrijf de eerste digitale oplossingen voor car-sharing en persoonlijk mobiliteitsmanagement. In 2013 richtte hij GetYouThere op, het bedrijf achter het Streaming Mobility Platform BEAMRZ. Zijn missie is om mobilisten vrij te laten zijn, door het mogelijk te maken om met 1 app en 1 bundel gebruik te kunnen maken van alle vormen van vervoer. Maarten Neeskens is tevens spreker, inspireert en adviseert bedrijven en gemeenten op het gebied van nieuwe, data-gedreven mobiliteit.


Marije de Vreeze werkt bij Connekt, het onafhankelijke netwerk van bedrijven en autoriteiten dat partijen verbindt om mobiliteit in Nederland op een duurzame manier te bevorderen. Binnen Connekt werken meer dan 500 publieke en private partijen samen aan smart mobility en logistiek. 


Niels de Greef (36) heeft 10 jaar als interim- en projectmanager in de hospitalitybranche gewerkt, daarna 5 jaar een meubelmerk opgericht en dit internationaal op de kaart gezet, voor hij op het idee kwam om een autodeelplatform voor reizigers op te zetten. Dit is ParkFlyRent. Hier parkeer je gratis je auto bij het vliegveld. Tijdens je reis wordt je auto verhuurd, en daarmee verdient de reiziger niet alleen een gratis parkeerplek maar ook een deel van de huuropbrengst. Zo helpt ParkFlyRent om de productie van huurauto's overbodig te maken. 


Anton Pluim is manager Autoverhuur en Deelauto bij BOVAG.Hij heeft zijn sporen verdiend in de belangenbehartiging van meerdere mobiliteitsbranches. Hij gelooft dat het onderscheid tussen delen en huren tijdelijk is en is onder de titel verhuur 2.0 met verhuurders een beweging gestart om meer huurauto’s vóór het hek te plaatsen.


Ik werk graag aan vernieuwing, de business van overmorgen. Van strategie, naar productintroductie. Ik heb daarbij een open blik zonder focus te verliezen. Mijn kracht zit in enthousiasme & gedrevenheid. Modus operandi: onconventioneel denken en doen. Rode draad: Social Impact Innovaties, waar bedrijf, klant en maatschappij samenkomen. Bedenker en realisator van ANWB AutoDelen en AutoMaatje.  LinkedIn profile. 


Bij de NMU is Jeannine onder andere projectleider van de campagne Gezond op Pad, een campagne om Utrechters te inspireren gezond op pad te laten gaan, bijvoorbeeld lopend of met de fiets. Daarnaast heeft Jeannine onder andere het project Buurtmobiliteit uitgevoerd, waarbij ze met bewoners in buurten in Utrecht en Amersfoort communities heeft opgezet voor autodelen. Link naar LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/jeanninevanbree


Ongeveer 90% van ons gedrag komt onbewust tot stand. Dat weet Rick als geen ander. Hij gebruikt die kennis namelijk om gedrag van grote groepen mensen blijvend te veranderen. Rick is gespecialiseerd in het effect van beloningen (en straffen) op gedrag.
www.maverickgedrag.nl


Walter is een bevlogen visionair die al zijn energie inzet voor het verbeteren van de leefomgeving. Hij geeft veel lezingen over zijn visie op De Natuurlijke Stad en speelt een actieve rol in het transformeren van steden met name op het gebied van mobiliteit en werkt momenteel met nai010 uitgevers aan een boek over de kracht van de utopie.  


Sinds ruim 23 jaar werkzaam in de BMW Group. Heeft daar zeer verschillende functies doorlopen om de laatste jaren In Belgie, als lid van de raad van bestuur verantwoordelijk geweest te zijn voor de verkoop cijfers – Sales Devision Director – voor België en Luxemburg. Heeft vervolgens sinds begin 2015 in de centrale strategie afdeling van BMW Group een internationaal CRM project geleid m.b.t. klantenmanagement. Binnen dit centraal departement, waar gewikt en gewogen wordt over strategische investeringen over lange termijn, heeft de heer Lambert de verantwoordelijkheid opgenomen om het free-floating autodelen met DriveNow in België, Brussel te introduceren.


 

Harmen van Sprang en Pieter van de Glind zijn de co-founders van shareNL, het Nederlandse kennis- en netwerkplatform met een missie om de deeleconomie verder te ontwikkelen. Samen met hun team werken ze met start-ups, corporaties, overheden en kennisinstellingen over de hele wereld. Bovendien zijn Harmen en Pieter de initiators van Amsterdam Sharing City en co-founders van de Sharing Week. Harmen en Pieter zijn auteurs van het boek 'share, kansen en uitdagingen van de deeleconomie'. Harmen en Pieter geven vele presentaties, workshop en strategisch adveis aan mensen. Ze zijn leidende experts in deeleconomie.

 


Martijn Arets is internationaal expert op het gebied van de opkomst en ontwikkeling van de platform economie: deeleconomie, gig economy, crowdfunding en crowdsourcing. De afgelopen 3 jaar reisde hij voor zijn project Crowd Expedition de wereld over om in gesprek te gaan met 300 ondernemers en experts in deze ontwikkeling. 


Werkzaam als projectmanager bij CROW, een kennisplatform op het gebied van verkeer en vervoer. Afgelopen jaren veel gewerkt aan duurzame mobiliteit. Onder andere aan de dashboards duurzame en slimme mobiliteit (waaronder de editie autodelen) en de duurzaamheidsscore. Hiermee ondersteunen we de ontwikkeling van mobiliteitsbeleid.


Na haar vele reizen ontdekte Samantha de verschillende peer-to-peer-platforms die technologie gebruikten om mensen met elkaar te verbinden en ongebruikte capaciteiten ontgrendelen. Ze zag de potentie voor onze toekomstige steden, waarbij sterke communities gebouwd kunnen worden in de stad en burgers empoweren. Wat een fijne ontdekking was dat! Na een inspirerend gesprek met Harmen ontdekte ze dat shareNL en zij een visie delen: 'Wij geloven in een wereld waar iedereen toegang heeft tot alle producten en diensten die nodig zijn voor een verboden, voorspoedig, duurzaam en gelukkig leven.'. Dat is waar we naar streven: co-creëren van veerkrachtige Sharing Cities binnen en buiten Nederland.